We houden van onze huurders als ze op tijd betalen. Elke huurwoning is net als een grote geldautomaat die als een uurwerk contant geld produceert. Als huurders ons op tijd betalen, kunnen we onze verplichtingen op tijd betalen en is het leven GOED. Maar als ze niet op tijd betalen, werken onze geldautomaten niet meer soepel en worden wij huisbazen chagrijnig. Het beheren van uw huurders is de sleutel tot het beheren van uw inkomenseigendom. Het is niet moeilijk, zolang je maar aandacht schenkt aan en een paar basisregels volgt: verwachtingen scheppen, besluitvaardig handelen, goed communiceren en proactief zijn.
Verwachtingen stellen
Zorg ervoor dat u vanaf het begin van uw relatie met uw huurder begrijpt wat uw regels zijn, wat u van hen verwacht en wat er gebeurt als ze zich niet houden aan de regels. Dit hoort natuurlijk allemaal in de huurovereenkomst, maar we zien zelden dat een huurder de huurovereenkomst leest. Bij hun intrek zijn ze te opgewonden om de sleutels van hun nieuwe huis te krijgen om de moeite te nemen om de huurovereenkomst te lezen. Dus loop ze er doorheen, wijs de hoogtepunten aan en leg ze uit in gewoon Engels. Dit is voordat je de sleutels overhandigt, dus je hebt hun volledige aandacht en je kunt het inloopproces stoppen als het object ergens tegenaan loopt. Leg uit wat er gebeurt als ze te laat zijn met de huur (onmiddellijke 5-dagen ontruimingsbrief), wat er gebeurt als ze een VvE-boete krijgen voor het rommelig houden van de voortuin (ze betalen de boete!), En wat er gebeurt als ze het saldo naar een nieuwe maand (nogmaals, 5-dagen brief). Als het allemaal gemeen klinkt, is het niet als het op een feitelijke, vrolijke manier wordt afgeleverd. En ze moeten het horen, want vanaf het allereerste begin wil je dat ze weten dat je het meent. Ze hoeven niet je vriend te zijn, en vaak raak je gehecht aan een aantal van je huurders. Maar je kunt dat niet laten stoppen of vertragen om te doen wat je zei dat je zou doen als de regels niet worden gevolgd. Er gaat niets boven een 5-daagse uitzettingsbrief om een huurder ertoe te brengen u elke cent te sturen van wat ze verschuldigd zijn. Je hebt ze niet nodig om je aardig te vinden. Je hebt ze nodig om je te respecteren.
Duidelijkheid
Een nieuwe huurder gedraagt zich het best direct nadat hij is ingetrokken. Ze hebben je immers net ontmoet en willen een goede indruk maken. Maar ondanks hun beste bedoelingen, terwijl het leven in hun nieuwe huis doorgaat, staat het u in de weg om de huur op tijd te betalen. Het gebeurt gewoon. Rekeningen voor autoreparatie, ziekenhuisrekeningen, creditcardrekeningen, enz. Sommige huurders zullen de financiële tegenslag wel aankunnen, andere niet, en voor je het weet, lopen ze achter op de huur. Wanneer dit gebeurt, moet u begrijpen dat uw huurbetaling slechts een andere rekening voor de huurder is. Alle rekeningen hebben voor hen voorrang en u wilt dat zij de huur behandelen alsof het hun hoogste prioriteitsrekening is, zodat ze ervoor zorgen dat ze deze EERST betalen. Als ze je niet eerst betalen, kunnen ze zonder geld komen te zitten voordat ze je bereiken en, presto, ze lopen nu achter.
Ook al is het JOUW hoogste prioriteit, geloof het of niet, het op tijd betalen van je huur is meestal NIET de hoogste prioriteit van je huurder. Hoe zorg je er als VVE beheer ervoor dat de huurder je huurbetaling als hoogste prioriteit behandelt? Zet het elke maand in hun gezicht door ze 5 dagen voor de eerste van de maand een verklaring te sturen. Op deze manier staat het op hun stapel rekeningen om elke maand te betalen. En elk bedrag dat ze vorige maand hebben nagelaten te betalen (HOA FINE, late fee, etc.) staat op het afschrift van deze maand; samen met een verklaring over de gevolgen van te laat betalen. Vaak zijn huurders niet van plan het verkeerde bedrag te betalen; ze weten gewoon niet wat het juiste bedrag is. Dus schrijf het elke maand op en ik kan je garanderen dat je op tijd meer huur krijgt. Als er een extra bedrag verschuldigd is voor de maand, leg dan uit wat dat is en waarom zij ervoor verantwoordelijk zijn. Het klinkt gemeen, maar het is gewoon een feit: de meeste huurders zijn niet de beste in het beheren van hun geld. Als ze dat waren, zouden ze een huis hebben. Dus help ze door ze precies te laten weten waar ze aan toe zijn met hun maandelijkse betalingen.
Door elke maand een afschrift te sturen, hebt u ook de mogelijkheid hen eraan te herinneren naar het adres waar ze het naartoe moeten sturen en wat uw beleid voor late huur is. We hebben alle excuses in het boek gehoord, maar degene die we het vaakst horen is “we zijn uw adres kwijtgeraakt, dus we wisten niet waar we de cheque naartoe moesten sturen”. Dus als ze elke maand het adres op de afschrift krijgen, verdwijnt dat excuus vrijwel.
Zet alles in de huurovereenkomst
De huurovereenkomst is een van de belangrijkste dingen om de eerste keer goed te doen. Het zijn natuurlijk veel legale talen, maar het is ongelooflijk belangrijk. Als u ooit voor een rechter moet gaan tijdens een uitzettingshoorzitting, zal de kracht van uw uitzettingsclausule bepalen of die huurder nog 30 dagen in uw huis mag blijven zonder huur te betalen of dat hij onmiddellijk moet vertrekken. Met andere woorden, het zal u duur komen te staan als uw lease niet solide is.
Er zijn tal van goede sjablonen voor huurcontracten, en u moet ervoor zorgen dat u er een heeft die voldoet aan de wetten van uw land. Ons beste advies is om er een te krijgen van een juridische of makelaar, maar waar u het ook krijgt, LEES HET! Ja, ik zei: lees het. Elk woord ervan. Bent u niet bereid om dat te doen, huur dan direct een vastgoedbeheerder in: u bent niet uit op het beheren van uw eigen vastgoed!
Waarom is dit zo belangrijk? Als u uw eigen huurovereenkomst niet van binnen en van buiten kent, kunt u deze niet afdwingen. Als u uw eigen huurovereenkomst niet kunt afdwingen, zullen uw huurders dat snel aanvoelen en van u profiteren. Het laatste dat u wilt, is dat uw eigen huurder uw huurcontract voorleest aan u in een geschil of ruzie en u verrast dat hij gelijk heeft en u ongelijk. Dat is echt een slechte positie om in te zitten en het is meestal een erg dure fout, omdat de meeste geschillen over geld gaan. Voor een goed advies en begeleiding neem contact op met VVE beheer Capelle aan den IJssel.